onsdag 10. april 2013

Rosa "Dorthe" genser!

Jeg har prøvd meg litt fram på å lage Dorthe Skappel genseren til min 6 årige datter.
Ble mye prøving underveis,
og lillemor gledet seg VELDIG mye til genseren skulle bli ferdig :))
Jeg kom over en lekker Dorthe genser på Facebook i Oglak Mohair og Magic glitz,
fra Ice Yarn.
Dette bestemte jeg meg for å prøve ut.
Ville ha en litt sommerlig genser til henne :)
Fra jeg bestilte garnet (fra Tyrkia) og til jeg fikk det på døren tok det ca 23 timer.
Så var det å finne ei oppskrift som passet,
men etter mye søk ga jeg det opp, og bestemte meg for å bare prøve meg fram.
Jeg ønsket denne gangen å slippe å sy så mye som sist,
da jeg ikke synes det er så gøy :/
Har også strikket denne til min datter på tre,
så da legger jeg ut oppskrift i 3 år også med rød skrift.
Jeg har også strikket den i 4 år,
bare litt lengere på armer og bollen en i str 3 år.
Jeg la opp 124/ 116 m på rundpinne nr 5,
(veldig viktig at maske antallet stemmer på vrangbord).
 Jeg strikket rundt og rundt i stedet for å strikke en vei snu og strikke til bake.
Først strikket jeg 8omg vrangbord (2 r 2 vr osv)
Så strikket jeg 35/ 30 riller (1 omg r 1 omg vr osv).
Etter jeg hadde strikket 35/ 30 riller delte jeg arb i 2 (62 / 58 m på for og bak stykket).
Nå strikket jeg fram og tilbake, r på hver pinne = rillestrikk.
Bak stykket: strikk til hele arb har 53/45 riller fell løst av.
For stykke: strikk de andre 62/ 58 som bak stykket,
men etter ca 45 /40 riller felles til hals de 14/ 10 midterste m.
Så fells det 1 m annenhver omg (inntil halsern) 3 ganger = 20/ 16 m felt.
Strikk videre til hele arb har 53/ 45 riller.
Fell løst av, og strikk så motsatt side likt.
Sy sammen på skuldrene ( her er den eneste plassen man må sy sammen).
Erme: Plukk opp 44/ 40 m rundt armhullet(strikkes på strømpepinne),
strikk 8 riller (uten felling)
Fell så en m oppå og under armen.
*Strikk 3 riller og fell en m oppå og under arm* gjenta fra *-*
til du har felt 8/ 6 ganger totalt = 28 m igjen.
Strikk så til du har 45/ 30 riller,
og strikk så vrangbord 8 omg.
Fell løst av. Strikk andre arm likt.
Fest tråder.
Ta opp masker rundt halsen og strikk noen omg rundt,
om du ønsker det.
Som dere ser ble lillemor storfornøyd med genseren <3
Jeg strikket 40 riller på armene, men synes det ble i minste laget,
så da tar jeg opp og strikker ca 5 riller til..
Til denne genseren brukte jeg i underkant av 1 og 1/2 nøste med  Magic glitz,
og litt over 1/2 nøste med Oglak Mohair så garnet til genseren ble på ca 24 kr.
Veldig billig og fin genser :))
Da har jeg strikket to gensere til små prinsessene mine,
to gode venner er de <3

Siden jeg har startet på begge genserne i April,

blir dette mitt bidrag i månedens utfordring på pinnekroken.
"Vennskap" er månedens tema.
Ønsker alle en fin dag :)
 

2 kommentarer:

  1. Herlige gensre til prinsessene dine!

    Tusen takk for bidraget til Pinnekrokens aprilutfordring!

    Hilsen Eirin,
    Pinnekroken

    SvarSlett